مزایده خودرو چیست ؟ چگونه در مزایدات برنده شویم ?(فرمول برنده شده مزایدات )

احتمالاً در فیلمهای سینمایی نحوه فروش یک جنس و کالا را بهصورت مزایده دیدهاید که فردی قیمت پایه را اعلام کرده و سپس خریداران قیمتهای پیشنهادی خود را ارائه میدهند. در نتیجه کالا به بهترین و بالاترین پیشنهاد فروخته میشود. مزایدههایی که عمدتاً در طول سال در کشور انجام میشود مربوط به کالاهای ارگانهای دولتی و در بعضی اوقات مربوط به ارگانهای خصوصی است.

مزایدهها به دو صورت مزایده عمومی و مزایده خصوصی انجام میشوند که قوانین خاص خود را دارند. مزایده خودرو نیز از مواردی است که هرماهه در بیشتر استانهای کشور انجام میشود و شما برای اطلاع از این اطلاعیهها میتوانید به سایت ایران مزایده مراجعه کنید. اگر توانایی مناسبی در تشخیص سالم بودن خودرو داشته باشید و اندکی نیز بخت همراه شما باشد میتوانید خودروی مورد مزایده را با قیمتی تا 35 درصد کمتر از قیمت آن در بازار آزاد معامله کنید.

در انجام مزایدات بایستی به نکات به خصوصی توجه کنیم که در آینده از نظر حقوقی دچار مشکل نشویم، بهترین راه نیز مشورت گرفتن با افراد مطلع در این امر و یا مراجعه به دفاتر وکلا است. در ادامه به بیان کاملتر نحوه انجام مزایده خودرو دولتی و ترفندهای مناسب برای برندهشدن در مزایدات، خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

بررسی و شناخت مزایده

ابتدا به بیان تعریف مزایده بهصورت کامل میپردازیم و سپس انواع آن را بررسی میکنیم و در نهایت به نحوه اطلاعرسانی انجام مزایده خودرو میپردازیم. در لغت مزایده به معنای در معرض فروش گذاشتن کالایی است به صورتی که هر شخص قیمت بالاتری را پیشنهاد کرد، کالای مذکور به وی فروخته شود. از دیدگاه حقوقی به معاملهای که اموال منقول و غیرمنقول شخصیت حقوقی یا حقیقی با درنظرداشتن شرایط حقوقی و طبق شرایط مشخص شده قانون انجام میشود، مزایده گفته میشود.

انواع مزایده

همان گونه که در مقدمه بیان شد، مزایده دو نوع دارد؛ عمومی و خصوصی

  • مزایده عمومی: در مزایده عمومی قیمت پایه از قبل مشخص شده و قیمت پیشنهادی نیز بهصورت واضح بیان میشود و در انتها کالای مورد مزایده، به شخص برنده مزایده تحویل میشود. این نوع مزایده مربوط به قشر خاصی نبوده و عموم مردم قادر هستند در آن شرکت کنند.
  • مزایده خصوصی: این نوع مزایده دقیقاً عکس مزایده عمومی انجام میشود. در واقع در مزایده خصوصی قیمت پیشنهادی از سوی خریداران از دید بقیه مخفی بوده و در انتها نیز نامی از برنده مزایده برده نمیشود و تحت عنوان برنده بینام معرفی میشود. این نوع مخصوص قشر خاصی بوده و عموم نمیتوانند در آن شرکت کنند.

گاهی اوقات خودروهای صفرکیلومتر نیز در مزایدهها به فروش میرسند

نحوه انجام مزایده

به برای اطلاعرسانی انجام مزایده خودرو از روشهای مختلفی استفاده میشود. درج آگهی انجام مزایده با بیان اقلام مورد مزایده در روزنامهها و جراید از ابتداییترین روشها به شمار میرود. طبق ماده 118 قانون مدنی، درج آگهی مزایده در روزنامهها باید یک نوبت انجام شود. گاهی اوقات نیز آگهیها را در مراکز و معابر پرتردد مانند مترو و ایستگاههای اتوبوس و یا خیابانهای شلوغ شهر بر روی دیوار درج میکنند.

مدل دیگر انتشار آگهی انجام مزایده، فضای مجازی مانند سایتهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی است که در شرایط کنونی بازدهی بیشتری نسبت به درج در روزنامهها و پخش تراکت انجام مزایده دارد. انتشار آگهی فروش در فضای مجازی برای مزایده خودرو دولتی بسیار مناسب است زیرا افراد بیشتری از انجام مزایده مطلع شده و سبب رقابتیتر شدن مزایده و فروش خودرو به بالاترین قیمت میشود.

ارگانهای دولتی از نظر حقوقی نمیتوانند خودروهای خود را به اشخاص حقیقی بهصورت مستقیم بفروشند ازاینرو برگزاری مزایده شیوهای بسیار مناسبتر برای آنها است. سایت اینترنتی ایران مزایده نیز یکی از سایت محبوب در این زمینه است که آگهیهای انجام مزایده در شهرهای گوناگون را با ذکر خودروهای مورد مزایده منتشر میکنند و فرصتهای بیشتری را پیشروی شما قرار میدهد.

چگونه در مزایدات برنده شویم؟

بدون شک شرکت در مزایده بدون داشتن اطلاعات کافی و نداشتن تخصص در تشخیص میزان سلامت خودرو، نه تنها معاملهای مناسب برای شما نبوده بلکه زیانده نیز خواهد بود. اگر خود مهارت بالایی دارید و میتوانید از پسکار بربیایید مشکلی به وجود نخواهد آمد. در غیر این صورت حتماً یک فرد ماهر و باتجربه را با خود همراه کنید تا در ارائه پیشنهاد مناسب شما را راهنمایی کند و احتمال موفقیت شما بالاتر رود.

نکته اول داشتن اطلاعات و آگاهی از زمان انجام گرفتن مزایدهها است. برای اینکه هیچ مزایدهای از دست شما نرود بایستی از تمامی مزایدهها آگاهی کامل داشته باشید و زمان دقیق آن را بدانید. سایت ایران مزایده یک گزینه مناسب برای این کار است. نکته دوم به دستت آوردن اطلاعات کافی در مورد مزایده مانند محل آن، مقدار مبلغ موردنیاز تضمین برای شرکت در مزایده و... است که در اتخاذ تصمیم صحیح به شما کمک خواهد کرد.

نکته سوم و بسیار مهم آماده کردن مدارک موردنیاز مزایده و تحویل آنهاست. بسیاری از افراد شرکت کننده در مزایده به دلیل کامل نبودن مدارک و یا تأخیر در تحویل دادن مدارک خود، از دور رقابت خارج میشوند و برنده شخص دیگری معرفی میشود که مدارک کافی و لازم را ارائه کند. نکته آخر نیز اطلاع پیداکردن از شرایط مزایده است، هر مزایده شرایط خاص خود را دارد و باید برسی کنید که امکان فراهم کردن آن را دارید یا خیر.

فرمول نهایی وشاه کلید در مزایدات خودرو :

پیشنهاد بالاتر از قیمت پایه و پیشنهاد کمتر از قیمت مدل ماشین در بازار با توجه به بودجه خود

برای مثال خدمتون عرض کنم قیمت پارس مدل 92 اگر قیمت پایه 90 میلیون باشد و قیمت بازار 140 میلیون باشد شما باید پیشنهاد بالاتر از پایه و کمتر از بازار را بدید مثلا 98 میلیون با این حساب هم شانس برنده شدن شما بالا میره هم سود خوبی در بازار کرده اید

کلام آخر

در هنگامی که در مزایده شرکت کردید و قصد ارائه پیشنهاد برای خودرو را داشتید به دو نکته توجه کنید؛ اول اینکه اگر خودروی مورد مزایده نیاز به انجام تعمیرات داشت و پس از خرید مستلزم هزینه بود، این مقدار را در مبلغ پیشنهادی خود لحاظ کنید. دوم اینکه اگرچه هزینههای جانبی مانند هزینههای ثبت سند و خلافی مبلغ چشمگیری ندارند و قابل چشم پوشی هستند اما بهتر است که شما مبالغ را نیز در نظر خود داشته باشید.

برای اطلاع مزایده خودرو در هر شهرستان، بهترین روش برای اطلاع پیداکردن از آن استفاده از بستر اینترنت و سایتهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی است. سایت ایران مزایده با قراردادن تمامی مزایدههای مربوط به خودرو از تمامی استانهای کشور یک خدمت بزرگ را به شما عرضه کرده است. با مراجعه به سایت میتوانید از تمامی شرایط مزایده و مدارک موردنیاز و نوع خودروهای آن اطلاع پیدا کرده و در صورت داشتن شرایط در زمان مقرر در مزایده حضور پیدا کنید.