۵ نکته برای کارشناسی خودروهای اتوماتیک کارکرده| توجه به عملکرد گیربکس مهم است

📌 ۵ نکته برای کارشناسی خودروهای اتوماتیک کارکرده| توجه به عملکرد گیربکس مهم است

🔹در زمان خرید خودرو کارکرده مجهز به گیربکس اتوماتیک باید به کیفیت روغن گیربکس، صدای گیربکس، تغییر دنده، تعویض دنده و چراغهای هشدار بیشترین دقت را داشته باشید.

🔹توجه به روغن گیربکس :یکی از سادهترین شیوههای عیبیابی گیربکس اتوماتیک در زمان خرید، بررسی سطح و کیفیت روغن گیربکس است. در زمان خرید خودرو کارکرد مجهز به این سیستم انتقال قدرت، در وهله نخست هنگامی که خودرو خاموش است به بررسی سطح روغنموتور و رنگ آن بپردازید. هرگونه تغییر در رنگ و سطح روغن نشانگر وجود ایراد فنی در مدارات هیدرولیکی گیربکس است.

🔹به صدای گیربکس گوش دهید :دومین شیوه عیبیابی گیربکس اتوماتیک، دقت کردن به صدای عملکرد آن است. در زمان تغییر وضعیت دندهها یا تعویض دندهها، گیربکس نباید صدای اضافی داشته باشد. هرنوع لرزش و صدا نشانگر وجود ضعف در قطعات مکانیکی و شیرهای الکترونیکی است. معمولا در وضعیت خلاص، دنده عقب و حرکت عیوب احتمالی گیربکس نمایان میشود.

🔹گیر کردن دنده :در زمان خرید خودرو کارکرده اقدام به حرکت با آن کنید و وضعیت دندهها را مرتب تغییر دهید. اگر حس کردید دندهها به سختی یا عدم جابجایی تعویض میشوند، نشان از وجود ایراد در واحد الکترونیکی گیربکس، سلکتور دنده و اتصالات مکانیکی آن است.

🔹روشن شدن چراغ چک :اگر در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک چراغ چک یا چراغ هشدار گیربکس روشن شد، در انتخاب خودرو بازنگری کنید. زیرا روشن شدن این چراغهای هشدار، نشانگر وجود ایراد فنی در مدارات الکترونیکی، معیوب بودن سنسورها یا نقص در نرم افزار واحد کنترل الکترونیکی گیربکس است. در نتیجه ممکن است منجربه ایجاد نقایص فنی در مدارات هیدرولیکی و اجزای مکانیکی شود.

🔹تعویض دنده به موقع: زمانی که قصد خرید خودرو کارکرده مجهز به گیربکس اتوماتیک را دارید به زمان تعویض دنده در جهت افزایش یا کاهش دقت کنید. گاهی ممکن است تعویض دندهها از یک تا سه مشکلی نداشته باشد، اما در زمان دنده معکوس تعویض با تاخیر یا ضربه همراه باشد، نشانگر وجود ایراد فنی در پمپ روغن گیربکس، توربین یا گرفتگی شیرهای هیدرولیکی است. این مساله شاید در کوتاه مدت راننده را متحمل هزینههای گزاف تعمیراتی نکند، اما در بلند مدت یا تعویض دیرهنگام روغن گیربکس زمینه لازم جهت خرابی یا سوختن کامل گیربکس را فراهم خواهد کرد.