آزادسازی مناطق در ازای آزادسازی قیمت بنزین؛ سناریوی جدید دولت برای مدیریت ناترازی سوخت

  • 5
  • 1تیر1405
 آزادسازی مناطق در ازای آزادسازی قیمت بنزین؛ سناریوی جدید دولت برای مدیریت ناترازی سوخت

🛑 آزادسازی مناطق در ازای آزادسازی قیمت بنزین؛ سناریوی جدید دولت برای مدیریت ناترازی سوخت


🔹 پس از آزادسازی سریع برخی مناطق در کشور، این پرسش مطرح میشود که هدف و منطق پشت این تصمیم چه بوده است؟

🔹 واقعیت این است که صنعت خودروسازی ایران سالها با حمایتهای دولتی، تعرفههای بالا و محدودیت واردات حفظ شده و فاصله این صنعت با استانداردهای جهانی قابل توجه است. اکنون با افزایش امکان واردات خودرو در برخی مناطق، این صنعت با چالش جدیدی برای رقابت مواجه خواهد شد.

🔹 بر اساس برخی اخبار منتشرشده، احتمال دارد در مرحله نخست، بنزین در مناطق آزاد برای خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد با قیمتی نزدیک به فوب خلیج فارس یا کمی پایینتر عرضه شود. این اقدام میتواند از یک سو بخشی از درآمدهای از دسترفته دولت از محل تعرفههای واردات این خودرو ها را جبران کند و از سوی دیگر در کاهش فشار ناشی از ناترازی بنزین مؤثر باشد.

🔹 همچنین لازم به ذکر است که در حال حاضر خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد کارت سوخت دریافت نمیکنند و نحوه تأمین سوخت آنها یکی از موضوعات مورد توجه در این سناریو خواهد بود.